Contoh Kerja Jobdirumah yang kita boleh PILIH dan BUAT

Ya.

Bila kita dah beli Panduan Jobdirumah tu, kita kena segera pilih dan buat kerja yang ditawarkan.

Bukan apa, takut-takut apa yang kita dah belajar tu, kita terlupa.

Faham-faham ajelah, kan?

Manusia ni, mudah sahaja lupa.

Saya pun dulu macam tu. Masa awal dulu, rajin aje apply kerja dan bid kerja tu. Takut melepas kat orang.

Lepas dah dapat beberapa payment yang agak besar.

Joli sakan terus.

Terus dah tak buat job-job tu semua.

Bila duit dah tinggal sikit, barulah tergerak nak cari duit lagi.

Sebab itu, sekarang ni saya peruntukkan masa sikit untuk buat kerja-kerja ni. Dapat 2-3 job sebulan pun dah cukup lumayan dah.

Maklumlah, bayaran yang dibayar cukup tinggi dan lumayan. Sebab kita kerja dengan orang luar negara. Bukan yang tempatan punya. Of course, ada juga job dari orang kita juga. Cuma bayarannya tidaklah setinggi bayaran orang luar disebabkan kita pakai ringgit, mereka pakai dollar atau euro.

Sebab itu, kita kena ada akaun paypal. Biasanya, mereka bayar kita guna akaun paypal atau cek. Paling rare, terus bayar ke akaun bank tempatan kita. Bukan tak ada, ada. Tapi tak ramai yang buat.

Kalau kita ada akaun paypal, mereka boleh bayar kita guna kad kredit atau kad debit walaupun mereka tak ada akaun paypal.

Nampak? Sebab itu pentingnya ada akaun paypal ni.

Ini contoh-contoh yang ditawarkan oleh Pihak Jobdirumah. Saya kongsi sikit je. Kalau nak share semua, memang tak cukup masa la jawabnya. Haha..

Contoh Kerja Jobdirumah 1

Kerja ni tentang SEO. Siapa yang tahu pasal SEO ni dan tahu teknik SEO, benda ni mudah. Dulu saya ada ambil satu job pasal SEO dari advertiser luar nih. Satu job, dia caj $200 untuk sejam.

Mula-mula saya tak faham la macam mana depa bayar kan?

Masa tu, tengah gian nak duit. Belasah aje.

Oleh sebab saya dah ada asas SEO, jadi tak ada masalah sangat.

Dalam 2-3 jam, saya dapat siapkan. Dan saya beritahu pada dia end product SEO ni, benda teknikal. Result dia, kekadang cepat dan kekadang lambat.

Dia tak fikir sangat hal tu.

Dia nak, saya setting SEO dan buat apa yang patut untuk site dia. Sebab dia tak ada banyak masa nak handle. Sebab tu dia upah orang tolong dia.

Anda tahu, saya dapat bayaran $200 x 3 = $600 dollar.

Kali duit kita, RM1800!

Terkejut jugak la. Tapi bila saya riki-riki dengan kawan, harga tu sebenarnya murah. Patut caj 2-5k untuk job macam tu.

Haha..

Gelak saya hari tu.

Tapi, kira reda ajelah. Dapat RM1800 tu, dah kira banyak gak tu, kan?

Kerja-kerja buat SEO

Contoh Kerja Jobdirumah 2

Yang ni, kerja buat bot. 

Saya tak mahir bab ni. Kalau saya ambil job macam ni pun, saya akan cari kawan saya yang pandai buat nih..dan saya kongsi payment dengan dia. Kiranya 30-70 lah kiranya. Saya cari job, kawan saya kasi setel masalah saya. Saya bayar dia lebih. Kalau bayaran 1000 dollar. Kawan saya dapat 700 dollar, saya dapat 300 dollar. 

So, kalau tak pandai buat job macam ni, boleh cari kawan. Kawtim sama-sama. 

Dua-dua dapat duit.

Kerja buat bot.
Contoh Kerja Jobdirumah 3

Ini kerja macam susun, alih dan tulis semula data.

Biasanya, data diorang ni memang banyakkkkkkkk.

Jenuh kita nak buat satu-satu.

Tapi benda ni mudah. Tak kena tahu banyak benda. Kerja menaip aje sebenarnya.

Kalau tengok penerangan dibawah, job dia fixed harga. $250 sahaja.

Maksudnya tahap kerja ni tak susah. Kalau kerja by hour, itu memang susah sikit la biasanya.

So, kena pandai pilih.
Kerja guna Microsoft excel dan word
Kesimpulan.

Ada banyak lagi job yang ditawarkan. Berpuluh dan beratus job yang ditawarkan. Kita kena pilih yang kita pandai sahaja dan buat kerja tersebut. 

Kalau tak pandai?

Cari kawan kita yang pandai. Upah bahagi sama la. Tak pun, pepandailah anda kawtim dengan kawan anda. Nak 50-50 ke, 40-60 ke atau 70-30. Janji, dua-dua puas hati. 

Dah.

Itu sedikit sebanyak pengalaman saya. 

Saya lebih banyak memilih kerja menulis dan menaip sahaja. Atau install wordpress, tulis artikel, buat SEO setting dan SEO job. 

Lain-lain tu, kalau tak saya upah kawan saya atau saya let go aje. Pilih yang senang sikit dan bayarannya setimpal dengan usaha saya. 

Mudah aje kan?

Jadi, kalau berminat, boleh baca dan dapatkan Panduan Jobdirumah v2. Ini versi terbaru. Ada tutorial video yang akan membantu anda lebih faham macam mana nak dapat job dan nak tackle job itu. 

Boleh dapatkan disini --> Panduan Jobdirumah V2

Harap maklum

Comments

Popular posts from this blog

Belajar buat blog untuk dapat job yang lumayan.

7 punca sakit lutut dan rawatannya.

Hargai mereka.